• Betrek uw etikettenproducent bij de ontwikkeling van verpakkingen

    12-08-2023Als uw organisatie besluit om een nieuwe productverpakking te ontwikkelen, een huidige verpakking te vervangen of te vernieuwen, dan wel een nieuwe verpakkingsproducent te zoeken, liggen hier vaak heldere doelstellingen aan ten grondslag. Deze veranderingen worden veelal ondernomen om:

    verpakkingskosten te reduceren;

    producten duurzamer te verpakken;

    productpresentaties te verbeteren.


    Om (een van de) bovenstaande doelen te behalen is het belangrijk dat uw organisatie met de verschillende verpakkingsleveranciers samenwerkt, bijvoorbeeld de leverancier van uw glazen potten, de fabrikant van uw deksels en ook de maker van uw secundaire verpakkingsmaterialen. Een verpakkingsfabrikant die doorgaans pas op het laatste moment bij het proces wordt betrokken is de producent van zelfklevende etiketten.

    Afhankelijk van de doelen die uw organisatie stelt aan de verpakking, kan het buiten beschouwing laten van etiketten tot het einde van de ontwikkelingsprocedure diverse nadelige gevolgen hebben, waaronder het verlies van promotiemogelijkheden en de verspilling van tijd, materiaal en geld. Om u te helpen met het ondervangen van deze negatieve consequenties, biedt Montferland Etikettendruk BV, producent van zelfklevende etiketten, u een driedelige reeks over bovengenoemde verpakkingsdoelstellingen. Dit artikel vormt het eerste deel uit deze reeks en illustreert hoe Montferland Etikettendruk BV uw organisatie kan helpen met het reduceren van de verpakkingskosten, wanneer onze organisatie tijdig wordt betrokken bij de ontwikkeling van uw productverpakkingen.

    Het reduceren van verpakkingskosten:

    Er zijn twee manieren waarop tegen verpakkingskosten aangekeken kan worden:

    Prijs
    In deze benadering wordt gekeken naar de prijs van de verpakking. Hierbij kan gedacht worden aan een vraag als: “Hoeveel kost deze verpakking mijn organisatie?”

    Waarde
    Daarnaast kan men zich richten op de waarde van de verpakking. Een vraag die hierbij kan worden gesteld is: “Behaalt mijn organisatie voordelen (verhoging omzet, vermindering risico’s, bevordering productdifferentiatie) als er iets meer wordt betaald voor de verpakking?”


    Het reduceren van de kosten van verpakkingen is belangrijk. Tegelijkertijd kunnen verkeerde bezuinigingen de uitstraling van uw product en organisatie verminderen. Het omschakelen naar een goedkoper materiaal kan afbreuk doen aan uw merk. Daarnaast kunnen goedkopere materialen leiden tot verwerkingsproblemen van uw zelfklevende etiketten. Samenwerken met de goedkoopste leverancier kan op de korte termijn kostenefficiënt en dus voordelig zijn. Op de lange termijn kan het zorgen voor diverse negatieve gevolgen zoals kwaliteits-, verwerkings- en leveringsproblemen.

    Het betrekken van al uw verpakkingsproducenten, waaronder de producent van zelfklevende etiketten, stelt uw organisatie in de gelegenheid om een goede balans te vinden tussen prijs en waarde. Hieronder vindt u drie aandachtsgebieden die u voor uw organisatie kunt gebruiken om kosten van zelfklevende etiketten te reduceren en kwaliteit te behouden:

    1. Kies de beste druktechniek

    De flexografische druktechniek biedt de beste prijs-kwaliteitverhouding voor grote oplages van zelfklevende etiketten. Deze druktechniek vraagt om een eenmalige investering voor bijvoorbeeld de aanschaf van clichés (reliëfplaten benodigd voor het drukproces). Voor kleine oplages kan digitaal drukken of printen geschikt zijn. Hierbij is het mogelijk om per etiket een ander ontwerp te gebruiken.

    2. Vergelijk verschillende materialen

    Het zelfklevende materiaal van etiketten bestaat uit een basismateriaal, belijming en rugpapier. Het gebruik van gangbare materialen met een standaard permanente of afneembare belijming draagt bij aan een reductie van de kosten per etiket. Daarnaast kunt u overwegen om voor een zogenoemd “lite” materiaal te kiezen, waarbij het materiaal dunner is dan een standaardmateriaal, waardoor de kosten per etiket kunnen worden gereduceerd.

    3. Balanceer de voorraad

    Het waarborgen van voldoende etiketten binnen uw organisatie kan worden vergeleken met balanceren. Als uw organisatie te veel corrigeert in één richting, loopt uw organisatie onnodig veel risico in een andere richting. Onnodig veel risico binnen uw organisatie vertaalt zich vervolgens weer in onnodige kosten.
    Als er zich bijvoorbeeld de situatie voordoet dat er geen etiketten meer op voorraad zijn, dan kan dat van grote invloed zijn op uw productie. Uw organisatie kan geen producten verkopen noch verzenden die geen etiketten bevatten. Aan het opslaan van (veiligheids)voorraden zijn daarentegen ook substantiële kosten verbonden. Het balanceren tussen deze extremen kan het verschil betekenen tussen winst en verlies en moet niet worden overgelaten aan het lot.
    Een gangbare oplossing is het plaatsen van een grote productieorder, die vervolgens door middel van kleinere afroeporders wordt geleverd binnen de overeengekomen periode. De belangrijkste regel is immers dat de prijs per etiket omlaaggaat als de hoeveelheid per productieorder omhooggaat.
    Het tactisch invullen van de voorraad van etiketten kan dus kostenbesparend werken.

    Belangrijk is te vermelden dat er vele mogelijkheden zijn om een kostenreductie van zelfklevende etiketten te realiseren. Bovenstaand hebben wij slechts drie aandachtsgebieden benoemd. Bent u geïnteresseerd in deze en vele andere besparingsmogelijkheden inzake zelfklevende etiketten? Neem contact op met Montferland Etikettendruk BV en ontdek hoe wij uw organisatie kunnen helpen met besparingen omtrent zelfklevende etiketten.

    Montferland Etikettendruk BV is uw producent voor al uw zelfklevende etiketten

    Bij Montferland Etikettendruk BV produceren en leveren wij zelfklevende etiketten voor uiteenlopende industrieën. Van zelfklevende etiketten op voedings- en levensmiddelen tot farmaceutische etiketten, bij Montferland Etikettendruk BV in Doetinchem hebben wij alle kennis en faciliteiten onder één dak om uw zelfklevende etiketten een succes te laten zijn.

    Montferland Etikettendruk BV heeft:

    Meer dan 35 jaar ervaring met het produceren van zelfklevende etiketten op onze moderne flexodrukmachines;

    Uitgebreide service op het gebied van de productie van zelfklevende etiketten. Wij denken graag met u mee om uw doelstellingen te realiseren. Hierbij kunt u onder andere denken aan:

    het reduceren van de kosten;

    het verbeteren van de productprestaties;

    en het optimaliseren van de productverwerking.

    De mogelijkheid om binnen 24 uur de zelfklevende etiketten te leveren als dat door u gewenst is;

    Een brede selectie aan materialen, kleuren, afmetingen en andere ontwerpaspecten;

    Een ISO-9001 certificering door Dekra Certification voor reeds meer dan 10 jaar;

    Expertise op het gebied van printservice, printers, printfolie en etiketteermachines.


    Neem voor meer informatie contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan en ontdek hoe wij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan uw organisatie.

  • Kwaliteit
  • Levertijd
  • Service